Nov 10, 2010

Doctor vs. Engineer

Semenjak naik ke form 4, mula dah nak fikir pasal masa depan.Mula la nak buat research dan pilihan kerjaya yang bersesuaian dengan minat.Banyak-banyak kerjaya ada beberapa diantaranya yang menarik bagi aku.Tapi tak bermakna aku suka atau minat.Dua kerjaya yang aku nak sentuh ni ialah doktor dengan engineer.




 Secara umumnya, kedua-dua kerjaya ni sangatlah jauh beza bidangnya.Doktor lebih kepada biologi manakala engineer lebih kepada fizik dan add math.Nak senang kata, kerja doktor ni membedah orang.Tapi kalau engineer pulak dia membedah mesin.Itu pandangan aku la.

Kedua-dua kerjaya ni memang tergolong dalam kerjaya profesional.Income pun lumayan.Paling utama, memang kena belajar sampai peringkat tinggi.

Lagi satu, kalau bab-bab menghafal ni memang kerja doktor. Baca buku bio tu kan nak kena memorize smua tu.Kalau yang suka nak selesaikan problem dan cabaran, yang tu ada ciri-ciri jadi engineer.Majoriti engineer ni kaum lelaki daripada kaum perempuan.Aku pun fikir jgak kenapa orang lelaki suka main game, tak kira apa  jenis game. Pasal main game tu memang kena banyak berfikir, macam mana strategi dia nak menang.Aku bagi contoh, main chess, atau pun main video game.Semua ni memang nak kena berfikir, kan?Aku pun suka main game, tapi kalau susah sangat tengok walkthrough je. :P

So bagi aku, nak hafal fakta tu lagi mudah daripada nak selesaikan soalan add math.Peluang aku nak jadi engineer ni memang tipis.Memang bukan pilihan aku pun.Yang penting, kerjaya mesti ada serasi dengan minat.Jangan pulak minat lain, belajar lain, kerja pun lain.

::A bad engineer and a bad doctor.Which one is worse?



No comments: