Sep 9, 2010

Tweet Tweet ! !

Saya bukanlah user baru twitter ni.Tahun lepas dah daftar dah.Ye ke?Ntah la. Masa tu pun tak aktif sangat.Sebab saya baru mengenali facebook (lihat, betapa lembapnya saya mengenali dunia social networking ni ):  ).Itu pun kerana saya di 'invite' oleh rakan sekelas saya dulu.Mula-mula friendster, then myspace, then facebook and twitter.Hai, terlalu banyak social networking ni.Saya pun ade join yg lain jgak tapi saya fikir, buat ape nak buat banyak-banyak, memeningkan kepala jek.Lama-lama ape jadik, terkuburlah account tu (macam friendster dan myspace).So buat masa ni, saya hanya stick up to facebook and twitter.Friendster tanak bukak lagi dah, apatah lagi myspace.Sebab kenapa?Sebab tak sesuai ngan jiwa saya (gedik gila).Maksud saya begini, disebabkan myspace dah ada sblm facebook, maka ketinggalanlah saya mengenai penggunaan myspace.Dah la takde friend request, nak add org pon susah.Bosan dgn myspace saya try menggunakan facebook.Haa, masa ni pon name facebook tgh meningkat naik.Saya pon join la.Blur blur mmglah menjadi kebiasaan.Sehingga sekarang saya tetap menjadi user aktif facebook.Hehe.
(Macam jauh menyimpang plak dari topik ni).

Sedang mengenali facebook, mucul pula saingannya, Twitter.Ape ke bende plak ni?Kenapalah banyak sangat laman sosial ni?Kang tak join , rase ketinggalan la plak.Disebabkan ada semangat nak try, so join je la.So mcm biase blur blur.And then melihat kepada konsep twitter ni, lebih kurang same jek facebook.Setakat nak update status , friend di'bahaskan' sebagai follower.Yelah, mase tu kan tak open minded lagi , tak tahu lagi function twitter ni.Nilah pengalaman masa mengenalinya.

Sempena cuti sekolah ni (2 minggu, yeah!), yelah takde keje, asyik mengonline dpn laptop.Asyik mengonline, saya mula mengambil berat account twitter saya ni.Dah lama tak update, sesekali jek dalam seminggu atau sebulan.Followers pon tak banyak sebab takde sape rakan yg nak join (dah invite ,takde respons pun).Walaupun takde sape nak baca, saya tetap meng'update'kan jgak sekali sekala.Taknak ia terkubur begitu shj.

So baru- baru ni, saya mengetahui sedikit banyak mengenai twitter ni, contoh penggunaan 'retweet'.Selain tu, bermacam-macam cara ade untuk update status e.g. tweetdeck,tweetmeme, mobile web, sms dan entah apa-apa lagilah yang saya tak tahu.Hari ini, saya baru mengemaskini background twitter saya.Punyelah payah nak pilih then nak design.Tapi tetap buruk.Heh.And then saya discover org lain punye profile, bagimana mereka berinteaksi.Yang menyirapnya, tweet diorg dah smpai 2000 lbih ,5000 lbih.Me, stakat 31.Hampeh. Rase ketinggalan lagi.Followers pon tak banyak. Tapi takpe, jgn terkejar-kejar untuk mengejar sesuatu.Lambat -laun kita akan mendapatnya jika kite ada minat terhadapnya.(apebende aq membebel ni, haih, kalau x paham takpe).

Alamak terpanjang la plak entri ni (syok gila).Apa-apa pun. saya bukan lah expert sgt ngan bende ni.Ni semua cuma pengalaman saya terhadap twitter.Banyak lagi perlu saya discover.

Sebelum itu, silalah follow saya di http://twitter.com/amrihaila. Saya amat memerlukan followers.Sebab followers saya teramatlah sikit, ok.
begitu jgak dgn facebook di http://www.facebook.com/haylalemonade .
Since I'm new to this blogospehere, so tak ramai lagi yg follow me.Kalau suka blog ni silalah follow.
(desperated).


::Woi, dah nak buka!!

No comments: